Tuesday, December 22, 2009

Pelaburan RM26j Lebur


Petikan dari Akhbar Harian Metro 22 Dis 2009

Pelaburan RM26j lebur
Oleh Shanty Nur Shaffizan Shafee
shantynur@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Dengan memperkenalkan pelaburan berkonsepkan ‘makan dan untung’, sebuah restoran terkenal didakwa melesapkan kira-kira RM26 juta hasil pelaburan 17,000 ahlinya sejak awal tahun lalu.

Berkonsepkan skim pelaburan piramid, restoran yang mempunyai beberapa cawangan di sekitar Lembah Klang itu menawarkan beberapa pakej pelaburan bermula dengan pakej emas serendah RM3,000 hingga platinum bernilai RM33,000 seunit.

Namun, penipuannya terbongkar apabila ada antara pelabur membuat laporan polis selepas tidak mendapat keuntungan yang dijanjikan sejak Jun lalu.
- Harian Metro, 22 Dis 09.


Setiap keuntungan dan kejayaan yang hendak dicapai hendaklah dengan usaha dari titik peluh sendiri dan seharusnya terlibat secara langsung dalam urusan perniagaan itu. Berita di atas memberi pengajaran kepada kita semua, tiada jalan pintas untuk berjaya dan menjadi kaya. Dari setiap ringgit modal yang kita keluarkan, kita perlu tahu ke mana ianya disalurkan dan kita sanggup menanggung apa jua risiko di atas keputusan yang kita buat, sebab itu kita sanggup keluarkan modal seterusnya risiko yang kita akan hadapi telah kita buat perkiraan. Banyak yang boleh kita komen tentang laporan akhbar tersebut, tetapi yang pasti perniagaan yang diceburi diluar kawalan setiap individu yang melabur. Akibatnya penuh dengan persoalan dan tandatanya, bagi menjawab persoalan, apa yang telah terjadi? Maka, tiada siapa yang dapat memberikan jawapan kecuali kekesalan pada diri sendiri.
www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment