Friday, November 13, 2009

Restoran `Mamak' Bukan Islam

Berita hari ini pasti membuka mata semua orang bagaimana warga asing mempergunakan warga tempatan dalam mengembangkan perniagaan di Malaysia. Walau pun tidak dinyatakan kerakyatan atau bangsa yang terlibat tetapi amat sedih bangsa Malaysia terutamanya kaum Melayu membiarkan diri dipergunakan untuk kemajuan bangsa lain. Di mata kasar memang berniaga itu tidak sukar tetapi sekiranya dikaji secara terperinci ianya sesuatu bidang yang amat mencabar bukan kerana tak cukup ilmu tetapi dasar kerajaan yang kurang jelas dan pemantauan yang tidak cekap telah membuatkan anak tempatan begitu terpinggir. Walaupun tidak menjurus secara langsung dengan topik ini tetapi inilah wajah Malaysia yang ada pada hari ini. Sedikit petikan akhbar berkenaan isu di atas:

‘Mamak’ tidak tahu mengucap
Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

BANGI: Mengaku kononnya adalah penganut agama Islam tulen namun rata-rata pekerja sebuah restoran ‘mamak’ muslim yang disoal siasat pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) langsung tidak tahu mengucap dua kalimah syahadah atau membaca surah al-Fatihah sekali gus membongkar rahsia identiti mereka yang sebenar.

Lebih mengejutkan pemilik restoran berkenaan sengaja menggantung deretan gambar ayat suci al-Quran, kalimah Allah dan Nabi Muhammad di dalam premis untuk memperdaya pelanggan yang menyangka ia restoran halal.

Taktik itu dibongkar Jakim selepas penyamaran dilakukan kakitangannya di restoran berkenaan sejak sekian lama sebelum melakukan serbuan semalam.

Kewujudan restoran `halal’ palsu itu dibongkar selepas sepasukan lima pegawai Jakim dibantu enam pegawai Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Putrajaya menjalankan serbuan mengejut di restoran berkenaan di Jalan Bangi di sini, semalam.

Pemeriksaan diketuai Penolong Pengarah Bahagian Hub Halal Jakim, Mohd Amri Abdullah, dilakukan selepas mendapat aduan berhubung kesangsian orang ramai terhadap sijil halal milik restoran berkenaan. www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment